16 października 2018r. uczniowie Zespołu Szkół im. B. Prusa z klasy II Tż/Tor, wraz z nauczycielkami p. Renatą Prus-Nalewajk i p. Hanną Trojgo, wybrali się do lasu. Celem wycieczki było poznanie ekosystemu leśnego i obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Poznanie walorów turystycznych regionu i ugruntowanie zainteresowań krajoznawczo-turystycznych.
W Nadleśnictwie Pułtusk czekał na nas leśniczy – pan Jakub Dołęga, który był naszym przewodnikiem. Opowiadał o tajnikach swojej pracy, zwrócił uwagę na rodzaje lasów przeważających w Polsce, typów gleb, pokazał gatunki roślin występujące na naszych terenach (w tym roślin trujących) oraz opowiedział o zwierzętach żyjących w różnych warstwach lasu. Poinformował co zrobić w sytuacji zgubienia się w lesie, jak rozpoznać kierunki świata i jak orientować mapę w terenie.
Spacerując ścieżką dydaktyczną podziwialiśmy las oraz słuchaliśmy z zaciekawieniem pana leśniczego. Dowiedzieliśmy się co wpływa na ukształtowanie terenu, dlaczego nie sadzimy drzew z innego regionu Polski w naszych lasach (np. sosny zwyczajnej) i dlaczego wieloletnie monokultury sosnowe należy zastępować innymi, bardziej wartościowymi drzewami.
Odwiedziliśmy wzgórze „Napoleonka”, gdzie stoi krzyż pamięci ofiar zbrodni dokonanych przez funkcjonariuszy Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Pułtusku. Krzyż ten został postawiony 11 listopada 2017r. w miejscu prawdopodobnych tajnych pochówków ofiar terroru komunistycznego. Leśniczy opowiedział nam również o bitwie pod Pułtuskim z czasów walk Napoleona. Poznaliśmy możliwości przetwarzania drewna w gospodarce krajowej i światowej. Uczyliśmy się rozpoznawać gatunki drzew i krzewów występujących w naszym otoczeniu. Zrozumieliśmy na czym polega racjonalna a na czym rabunkowa gospodarka leśna.
Uczniowie przekonali się, że lasy odgrywają ważną rolę ekonomiczną, estetyczną, ale także patriotyczną. Powróciliśmy do domów przekonani, że warto organizować takie wyprawy, które sprawiają uczniom wiele radości, a jednocześnie są doskonałą okazją do bezpośrednich obserwacji i poznawania środowiska przyrodniczego.
Renata Prus-Nalewajk