16 października 2018r. uczniowie Zespołu Szkół im. B. Prusa z klasy II Tż/Tor, wraz z nauczycielkami p. Renatą Prus-Nalewajk i p. Hanną Trojgo, wybrali się do lasu. Celem wycieczki było poznanie ekosystemu leśnego i obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Poznanie walorów turystycznych regionu i ugruntowanie zainteresowań krajoznawczo-turystycznych.

W Nadleśnictwie Pułtusk czekał na nas leśniczy – pan Jakub Dołęga, który był naszym przewodnikiem. Opowiadał o tajnikach swojej pracy, zwrócił uwagę na rodzaje lasów przeważających w Polsce, typów gleb, pokazał gatunki roślin występujące na naszych terenach (w tym roślin trujących) oraz opowiedział o zwierzętach żyjących w różnych warstwach lasu. Poinformował co zrobić w sytuacji zgubienia się w lesie, jak rozpoznać kierunki świata i jak orientować mapę w terenie.

Spacerując ścieżką dydaktyczną podziwialiśmy las oraz słuchaliśmy z zaciekawieniem pana leśniczego. Dowiedzieliśmy się co wpływa na ukształtowanie terenu, dlaczego nie sadzimy drzew z innego regionu Polski w naszych lasach (np. sosny zwyczajnej) i dlaczego wieloletnie monokultury sosnowe należy zastępować innymi, bardziej wartościowymi drzewami.

Odwiedziliśmy wzgórze „Napoleonka”, gdzie stoi krzyż pamięci ofiar zbrodni dokonanych przez funkcjonariuszy Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Pułtusku. Krzyż ten został postawiony 11 listopada 2017r. w miejscu prawdopodobnych tajnych pochówków ofiar terroru komunistycznego. Leśniczy opowiedział nam również o bitwie pod Pułtuskim z czasów walk Napoleona. Poznaliśmy możliwości przetwarzania drewna w gospodarce krajowej i światowej. Uczyliśmy się rozpoznawać gatunki drzew i krzewów występujących w naszym otoczeniu. Zrozumieliśmy na czym polega racjonalna a na czym rabunkowa gospodarka leśna.

Uczniowie przekonali się, że lasy odgrywają ważną rolę ekonomiczną, estetyczną, ale także patriotyczną. Powróciliśmy do domów przekonani, że warto organizować takie wyprawy, które sprawiają uczniom wiele radości, a jednocześnie są doskonałą okazją do bezpośrednich obserwacji i poznawania środowiska przyrodniczego.

 

                                                                                                          Renata Prus-Nalewajk

 

44517093_1122300781254126_650156751810723840_n
44519468_1982968238673469_880109708860456960_n
44525049_1947060442026809_2042212384667336704_n
44525136_771949259810537_6670557902631075840_n
44535962_765409880469641_2973504153642336256_n
44539119_336187983800243_3317364032838565888_n
44563769_363909967483364_1730174888829779968_n
44587746_1943573345707878_2361524180714782720_n
44591287_1900641400022720_4305547192019451904_n
44603297_246148772919981_3602267935344689152_n
44613843_186375355608902_6718066683375779840_n
44614941_301210647148570_6864166717573038080_n
44625086_355724435181197_1412821121127940096_n
44639188_313997812724152_1013031597982613504_n
44646654_493995947747081_115580722441355264_n
44687739_247361762595506_6058542474748493824_n
44703452_695570550815252_2436191109118951424_n
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17