Uczniowie Prusa wzięli udział w przygotowanej przez stypendystkę – Dagmarę Piątkowską prelekcji, połączonej z badaniem na temat: „Co nas zachęca?”, w ramach projektu „Mazowsze – stypendia dla uczniów szkół zawodowych”. Grupa badawcza miała za zadanie wybrać jeden znany, lubiany lub najatrakcyjniejszy produkt z podanej grupy. Grupy produktów zostały dobrane tak, aby stanowiły te najczęściej spożywane przez młodzież. W ramach każdej z grup produkty różniły się pomiędzy sobą marką, opakowaniem oraz oczywiście składem.
Po zestawieniu wyników badania, zostały one omówione z badanymi, przedstawione zostały im również składy każdego z produktów.
WNIOSKI Z BADANIA:
Kochamy cukier!
To najbardziej niepokojący wniosek z badania. Wybieramy słodkie płatki śniadaniowe, ciastka, batony, jogurty przeładowane cukrem.
Stawiamy na produkty nam znane i popularne.
Nie lubimy eksperymentować, najchętniej wybieramy produkty już nam znane, dobrze wypromowane i ugruntowane na rynku, o atrakcyjnych i kolorowych opakowaniach, niechętnie wybieramy nieznane marki. Na zadawane im pytanie: „czemu wybrałaś/eś ten produkt?”, często padała odpowiedź: „znana marka, dobry smak, fajna reklama, zachęcające opakowanie”, lecz większość tych produktów z „fajną reklamą” czy „zachęcającym opakowaniem”, była niezdrowa i szkodliwa dla zdrowia.
Mamy niską świadomość konsumencką.
Nieświadomość konsumencka, a raczej brak czytania składu na opakowaniach, prowadzi do częstych manipulacji producenta. Nie zawsze to, co ma napisane „Fit”, jest zdrowe i najlepsze. Duża ilość produktów zdrowszych jest mniej znana i posiada mniej zachęcające opakowanie, lecz składowo jest o wiele lepsza. Dlatego warto czytać etykiety.
Edukacja żywieniowa jest jednak potrzebna…
Dagmara Piątkowska
Ps. Kliknij w zdjęcie, aby obejrzeć je w całości :)