Wycieczka do Olsztyna
W ramach „Innowacji pedagogicznej – dietetyka” uczniowie ZS im. B. Prusa o profilu technik żywienia i usług gastronomicznych (kl. I TŻ, II TŻ, III TŻ) oraz o profilu kucharz (kl. II K) uczestniczyli w wycieczce do Olsztyna na Uniwersytet Warmińsko – Mazurski. Uczniowie mieli możliwość wysłuchania wykładu „Jak rozpoznać produkt ekologiczny?” Wykład prowadził dr Wojciech Truszkowski. Wykładowi ekologicznemu towarzyszyło motto: „Przyszłość leży w tradycji – naturalność, lokalność i prostota budują zaufanie konsumentów”. Na wstępie wykładowca omówił czynniki wpływające na stan zdrowia człowieka:
- styl życia – 50%
- środowisko – 20%
- uwarunkowania genetyczne – 20%
- opieka zdrowotna – 10%
Następnie scharakteryzował choroby na tle wadliwego żywienia: miażdżycę, zawały serca, udary mózgu, choroby nowotworowe, osteoporozę, cukrzycę, otyłość, niedokrwistość, opóźnienie wzrostu i dojrzewania, niedobory witamin, obniżenie odporności ogólnoustrojowej. Prelegent zwrócił uwagę, że ciągle pojawiają się problemy podważające zaufanie klientów do bezpieczeństwa żywności.
Żywność ekologiczna (EKO = BIO = ORGANIC) – czy jest to ?
- żywność naturalna?
- Żywność z czystych ekologicznie regionów?
- Zdrowa żywność?
- Żywność tradycyjna?
Dowiedzieliśmy się, jakie są cechy żywności pożądane przez konsumentów. Wspólnie z prelegentem przeanalizowaliśmy, jakie są powody odejścia od zakupu produktu ekologicznego
- Dylemat korzyści ekologicznych produktów i zewnętrzne efekty
- Sytuacyjne warunki w miejscu sprzedaży
- Problem zaufania
- EKO znaczy drogo
Dowiedzieliśmy się, że żywność certyfikowaną kupuje już ok. 7% polskich konsumentów – głównie w specjalistycznych sklepach. Produkty ekologiczne są oznakowane specjalnymi znakami np. Eko liść – znak rolnictwa ekologicznego.
W trakcie wykładu uczniowie zapoznali się z procedurami dotyczącymi przyznawania certyfikatów produktom ekologicznym. Dowiedzieli się „Na czy polega wiarygodność znakowania ekologicznego i w jaki sposób znakowane są produkty ekologiczne?” Wykładowca przedstawił nam, jak przebiega system kontroli i certyfikacji w rolnictwie ekologicznym.
Inna grupa uczestniczyła w warsztatach – „Rozmnażanie roślin doniczkowych – rola roślin w oczyszczaniu powietrza”. Uczniowie dowiedzieli się, że obecność roślin w miejsc pracy jest bardzo wskazana (szczególnie jeśli pracujemy przy komputerze). W tym względzie rola paprotki i zielistki jest nieoceniona. Zajęcia prowadziła p. dr inż. Beata Płoszaj – Witkowska z pracowni florystyki Katedry Ogrodnictwa.
Uczestnicy wycieczki zwiedzili również ogród botaniczny. Podziwiali drzewa owocowe, rośliny warzywne i przyprawowe. Uczniowie dowiedzieli się, jakie jest ich wykorzystanie w gastronomi i przemyśle spożywczym.
16 osobowa grupa uczniów naszej szkoły mogła poczuć się jak prawdziwi studenci. Uczniowie uczestniczyli bowiem w warsztatach (ćwiczeniach) „Ziemniak w różnych odsłonach – chipsy i frytki” w Katedrze Chemii Środowiska Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Zajęcia poprowadził dr hab. inż. Andrzej Żołnowski. Uczniowie - potencjalni studenci – poznali mechanizm ciemnienia ziemniaków, zarówno surowych jak i po ugotowaniu czy usmażeniu, dowiedzieli się jakie czynniki potęgują ten proces, jak jemu zapobiegać lub przynajmniej ograniczać.
Mieliśmy możliwość skorzystania z bardzo ciekawych wykładów, warsztatów i prelekcji, ponieważ dla Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie jesteśmy Szkołą Partnerską.
Barbara Grąbczewska
|