RODZICU! UCZNIU!

 

Ze względu na czas kwarantanny musimy pracować samodzielnie w domu. Dla większości dzieci i młodzieży może to być duży problem. Jak zatem wspierać ucznia? Jak pomóc mu zorganizować pracę w domu? Jak zrobić, żeby chciało się chcieć? Kilka porad.

 Organizacja warunków pracy w domu

 

Pamiętaj, że to nie jest czas wolny! Szkoła przechodzi na nauczanie zdalne, nauczyciele są dostępni przez Librusa. Praca jest zadawana i jej wykonanie będzie sprawdzane.

Ważne jest zorganizowanie dnia. Wstajemy rano – możemy sobie pozwolić na pospanie do 8 – 9, ale już wstanie o 11 – rozstroi nam cały dzień.

Jemy śniadanie – ale nie w łóżku :)

Siadamy do lekcji…

...i tu pojawia się problem...mamy w naszym nowym miejscu pracy tyle rozpraszaczy…

 

Jak zmotywować nasze dziecko? Jak się zmotywować?

 

Motywacja i wsparcie do systematycznej nauki

 

1. Zasada czystego biurka!

Na biurku, stole czy innej powierzchni, przy której uczy się nasze dziecko, mają być rzeczy potrzebne tylko i wyłącznie do nauki. Książka, zeszyt, ćwiczenia, przybory szkolne – jeśli potrzebny jest komputer na czas rozwiązywania lekcji, to może zostać. Jeśli nie – niech będzie wyłączony.

Porządkowanie przestrzeni może chwilę potrwać, ale warto to zrobić – pozytywny efekt będzie długofalowy.

 

2. Zacznij! Po prostu!

Najgorzej jest zacząć, wymyślamy sobie tysiące zadań do wykonania „natychmiast”…, a po kilku godzinach okazuje się, że nadal nic nie zrobiliśmy. Więc po prostu, zacznij. Otwórz książkę, przeczytaj temat...Rób to chociaż przez 15 minut (nie poświęcając tego czasu na inne czynności)- zadziała metoda zaangażowania, łatwiej będzie pracować dalej.

 

3. Kolejność wykonywania działań

Zrób plan dnia, możesz posłużyć się swoim planem lekcji. Bierzesz dziś te przedmioty, które masz w planie, ale możesz go udoskonalić „pod siebie”. Ułóż przedmioty w kolejności od najtrudniejszego (najmniej lubianego). Im szybciej zrobisz te mniej „przyjemne”, tym chętniej sięgniesz po te, które lubisz. To tak w myśl zasady – najpierw praca, później nagroda.

Zrób listę zadań na dany dzień, tydzień...Najfajniejsze jest „odfajkowywanie” wykonanego zadania.

 

4. Czas pracy

Postaraj się pracować w cyklu szkolnym: lekcja- przerwa – lekcja – przerwa itd.

Pracuj 30 minut – zrób sobie chwilę przerwy (10 minut): poruszaj się, nawodnij organizm, idź do toalety, zjedz coś...i siadaj do kolejnego przedmiotu…

Podczas przerw nie włączaj telewizora, komputera, ogranicz media społecznościowe – jak zaczniesz, trudno będzie Ci przerwać.

Jeśli trudno Ci wysiedzieć te 30 minut i co chwila sprawdzasz godzinę – ustaw stoper, jego dźwięk ucieszy Cię tak samo, jak dzwonek na przerwę w szkole.

 

5. Na koniec lekcji NAGRODA

To czas na przyjemności – oglądanie filmów, seriali, rozmowy z rodziną na żywo i online ze znajomymi. Na sam koniec zostaw gry (chyba, że to planszówki, to możesz wcześniej zagrać z rodzicami czy rodzeństwem).

Siłą rzeczy kwarantanna to czas większego wykorzystywania technologii. Jak zapewnić bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni?

 

Bezpieczeństwo w sieci

 

Podstawą w Internecie jest hasło. Jest to podstawowe i najważniejsze zabezpieczenie. Zmieniaj je, nie podawaj wszędzie takiego samego.

Uważaj w co „klikasz” – nie znasz nadawcy, coś wydaje Ci się podejrzane – nie wchodź.

Uważaj, co publikujesz – opublikowane przez Ciebie dane w sieci roznoszą się szybciej niż koronawirus, nie masz na nie już żadnego wpływu.

Bądź uprzejmy -  czy na pewno wszystko trzeba komentować? Chcesz być krytyczny – zrób to na polu prywatnym, nie hejtuj.

Nie pisz z nieznajomymi, bądź uważny.

Stosuj zasadę trzech sit:

1. Czy jesteś pewien, że to co chcesz napisać/udostępnić jest prawdą?

2. Czy to, co chcesz przekazać dalej jest dobrą rzeczą?

3. Czy jest to pożyteczne?

Jeśli odpowiedź chociaż na jedno sito jest przecząca- lepiej o tym zapomnij.

 

Może się okazać, że ta kwarantanna nie jest taka zła, a ludzie z którymi mieszkasz są całkiem fajni.

                       Opracowała Ewa Mazurkiewicz - psycholog